E-commerce to najszybciej rozwijająca się gałąź na rynku sprzedaży. Kluczem do sukcesu jest dostęp do zaawansowanych narzędzi i rozwiązań programistycznych. Do najważniejszych pojęć w systemach e-commerce zalicza się API (z ang. Application Programming Interface), czyli interfejs programowania aplikacji. Z różnych rozwiązań API mogą korzystać użytkownicy platformy Shopify. Opowiemy o tym w naszym artykule.
Shopify API – konfiguracja dostępów
Bardzo ważnym krokiem jest konfiguracji dostępów shopify api. Każde zapytanie musi być autoryzowane – po to, aby komunikacja ze sklepem za pośrednictwem API była bezpieczna. Takie zabezpieczenie zapobiega sytuacjom, gdy ktoś niepożądany uzyskuje dostęp do sklepu. Podczas każdej komunikacji API żąda autoryzacji zapytania przy pomocy tokenów.
Aby uzyskać taki token niezbędna jest autoryzowana aplikacja Shopify. Dysponuje ona różnymi rozwiązaniami w zakresie uprawnień, pozwalających modyfikować lub tylko przeglądać zasoby sklepu. Metody uwierzytelniania mogą się różnić, w zależności od narzędzi. Tym samym:
- Protokół OAuth – korzystają z niego wszystkie aplikacje utworzone za pomocą interfejsu Shopify CLI, ale także za pośrednictwem pulpitu nawigacyjnego partnera.
- Tokeny sesji – korzysta z nich aplikacja osadzona w panelu administracyjnym Shopify za pomocą App Bridge.
- Access tokeny – z tego sposobu korzystają aplikacje utworzone w panelu administracyjnym Shopify.
Jakie są rodzaje API w Shopify?
W Shopify istnieje kilka rodzajów API, co pozwala programistom zyskać dostęp do różnych funkcji i danych platformy. Shopify udostępnia kilka rodzajów API, a mianowicie:
- Admin API – jest to narzędzie, które pozwala zarządzać wszelkimi informacjami na temat produktów, klientów czy zamówień, a także stanów magazynowych. Dostępne jest poprzez REST lub GraphQL.
- Storefront API – umożliwia przeglądanie produktów i kolekcji w sklepie. Pozwala też na manipulowanie produktami w koszyku i zarządzanie checkout-em.
- Partner API – dzięki temu API użytkownik uzyskuje dostęp do danych, które znajdują się w panelu Partner Dashboard. W ten sposób można zautomatyzować operacje front i back office.
- Payments Apps API – pozwala dokonać modyfikacja w zakresie konfiguracji aplikacji do płatności, jak też zarządzać procesem płatności oraz zwrotami.
Oprócz wymienionych rodzajów API dostępne są jeszcze inne narzędzia, które pozwalają sprostać różnym potrzebom programistów i użytkowników.
Interfejsy API do szablonów Shopify
Ponadto Shopify udostępnia różne rodzaje API do zarządzania szablonami, które są zbudowane za pomocą frameworka Liquid.
- Section Rendering API – to rozwiązanie pozwala załadować całe sekcje danych przez konieczność przeładowania strony.
- Ajax API – interfejs umożliwia modyfikowanie zawartości koszyka oraz wyświetlanie sugerowanych produktów. Kupujący nie musi w tym celu odświeżać strony.
Ogólnie rzecz biorąc – rozbudowana dokumentacja Shopify API pozwala na znalezienie wszystkich niezbędnych informacji dotyczących konkretnego zapytania. Praca za pośrednictwem Shopify API jest płynna i bezproblemowa.