Brief – w jaki sposób go przygotować? Ważne wskazówki

brief

Brief to bardzo ciekawe pojęcie, które pojawia się w naszym życiu przede wszystkim wtedy, gdy chcemy wykonać pewne działania promocyjno-marketingowe. Nawiązanie satysfakcjonującej współpracy z agencją marketingową (reklamową) wymaga od nas stworzenia briefu. Niektórzy uważają, że jest to całkowicie zbędne, ale tylko wtedy specjaliści mogą poznać nasze oczekiwania i założenia, co przełoży się na większą satysfakcję z realizowanej współpracy. Brief to pewna forma komunikacji, dzięki której zleceniobiorcy zdołają się z nami skutecznie porozumieć i na tej podstawie ustalą właściwą strategię działania.

Brief – co to tak właściwie jest? Jak go przygotować?

Brief to nic innego, jak pewien komunikat, który “wysyłamy” do zatrudnionych fachowców. Opisujemy w nim swoje cele oraz potrzeby, dzięki czemu zleceniobiorca nie będzie mieć żadnych trudności z tym, aby sprostać naszym rosnącym oczekiwaniom. Agencje marketingowe dowiedzą się na jakich działaniach mają się skupić, a czego powinny unikać. Przygotowanie skutecznego briefu wymaga od nas pewnych umiejętności oraz maksymalnego zaangażowania. Oto podstawowe kroki, których absolutnie nie powinniśmy zlekceważyć:

  • przedstawmy swój produkt i dokładnie opiszmy jego charakterystyczne cechy, dzięki czemu pracownicy agencji marketingowej będą go mogli właściwie wypromować,
  • wybierzmy grupę docelową i to do niej skierujmy swoje produkty lub usługi,
  • precyzyjnie określmy swoje cele – może nam przecież zależeć na wypromowaniu produktu, zwiększeniu zarobków, wzroście rozpoznawalności marki, itd.,
  • przeanalizujmy dostępny budżet – dzięki temu dowiemy się, ile pieniędzy możemy przeznaczyć na uruchamianą kampanię promocyjną.

Niektóre agencje będą od nas chciały nieco bardziej rozbudowanego briefu, który będzie uzupełniony m.in. o preferowany sposób komunikacji z wybraną grupą odbiorców, przeanalizowanie działań konkurencji i prowadzone dotychczas (czy też w tym samym momencie) działania promocyjne.

Brief – jakie niesie za sobą zalety oraz do czego może doprowadzić źle przygotowany brief?

Nie da się ukryć, że odpowiednio skonstruowany brief pomoże nam nawiązać profesjonalną relację na linii klient – agencja marketingowa. Tym samym mamy zdecydowanie większe szanse na to, że pracownicy agencji skupią się wyłącznie na tym, na czym nam zależy, a my sami osiągniemy wielki sukces. Zleceniobiorca pozna historię firmy, oferowane przez nią produkty oraz profil działalności. Dzięki temu przygotowanie strategii promocyjnej będzie dla niego dużo łatwiejsze.

Źle przygotowany brief może nieść za sobą bardzo przykre konsekwencje. Wystarczy wspomnieć przede wszystkim o tym, że brief będzie zbyt ogólny (np. działania promocyjne będą miały trafić zarówno do kobiet, jak i mężczyzn, w wieku od 16 do 70 lat – trudno przygotować wtedy odpowiednią kampanię reklamową). Stracimy swoje pieniądze, a jednocześnie nie uda nam się skutecznie wypromować firmy. Brief to znaczna oszczędność czasu, dlatego popracujmy nad nim przynajmniej przez kilka dni i nie pozostawiajmy niczego przypadkowi.

Stworzenie briefu – co jest dla nas szczególnie ważne?

Jak widać stworzenie briefu wymaga czasu. Skupmy się jednak na kilku prostych zasadach, dzięki którym uda nam się przygotować dobry brief dla zleceniobiorcy. Po pierwsze piszmy krótko i zwięźle, a do tego unikajmy ogólników i pustych sformułowań. W briefie muszą się pojawić wyłącznie konkrety. Zawrzemy w nim wszystkie informacje, które pozwolą pracownikom agencji zrozumieć nasze cele i oczekiwania. Brief musi być też spójny.

Brief – krótkie podsumowanie

Przechodząc do krótkiego podsumowania artykułu o briefie powinniśmy mieć na uwadze to, że brief jest swego rodzaju komunikatem “wysyłanym” do zleceniobiorcy (w większości przypadków są to agencje marketingowe). Brief pomoże nam zadbać o stworzenie skutecznej i profesjonalnej kampanii promocyjnej.

briefie jasno i konkretnie definiujemy swoje podstawowe cele oraz założenia, przedstawiamy krótką historię firmy i oferowane przez nią produkty oraz usługi, a do tego wybieramy grupę docelową i analizujemy dostępny budżet. Możemy go też wzbogacić o analizę działań konkurencji, informacje o dotychczasowych kampaniach reklamowych oraz preferowany sposób komunikacji z odbiorcami. Ważne jest to, aby w briefie nie było miejsca na ogólniki i puste sformułowania. Piszmy krótko i zwięźle, a całość powinna być spójna.

Umiejętnie stworzony brief umożliwi nam nawiązanie profesjonalnej relacji na linii klient (my) – zleceniobiorca (agencja marketingowa). Dzięki temu mamy większe szanse na osiągnięcie stuprocentowego sukcesu promocyjnego. Z kolei źle przygotowany brief niesie za sobą bardzo przykre konsekwencje. Firma nie zostanie odpowiednio wypromowana, a konkurencja zyska nad nami przewagę. Problemem okaże się m.in. zbyt ogólny brief. Pamiętajmy o tym, że brief oznacza znaczną oszczędność czasu, dlatego działajmy przemyślanie i popracujmy nad takim komunikatem przynajmniej przez kilka dni. Najlepiej przedyskutujmy to z fachowcami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Poprzedni
Samozatrudnienie – dlaczego warto prowadzić działalność gospodarczą? Największe plusy
Samozatrudnienie

Samozatrudnienie – dlaczego warto prowadzić działalność gospodarczą? Największe plusy

Jedną z najbardziej popularnych form zatrudnienia w dzisiejszych czasach jest

Następny
Konwersja a działalność w Internecie – jak to wygląda w praktyce?
konwersja

Konwersja a działalność w Internecie – jak to wygląda w praktyce?

Konwersja ma ścisły związek z działalnością realizowaną w sieci internetowej

Może Ci się spodobać