Audyty SEO to jeden z częściej wybieranych procesów w pozycjonowaniu. Dzięki nim dowiadujemy się, w jakim stanie jest nasza witryna, a także, co należy poprawić a co działa prawidłowo. Gdy chcemy sprawdzić naszą stronę pod kątem SEO, do wyboru otrzymujemy dwa typy audytów – agencyjne i automatyczne. W tym tekście przybliżamy oba te typy, a także staramy się podpowiedzieć, który warto wybrać w konkretnej sytuacji.
Audyty agencyjne
Audyty agencyjne to audyty SEO wykonywane przez agencję SEO lub specjalistów. Są one wykonywane przez żywe osoby, które sprawdzają naszą stronę pod kątem dostosowania do wyszukiwarki Google. Mogą mieć zarówno kompleksowy charakter i sprawdzać cały serwis jak i również oferować tylko pewien zakres bez sprawdzania poszczególnych płaszczyzn. Tylko od nas zależy, jaki styl audytu wybierzemy.
Audyty te są przede wszystkim nieinwazyjnym sposobem diagnostyki, choć w większości przypadków będą wymagały dostępu do naszej strony internetowej. Są również niezobowiązujące i nie podnoszą bezpośrednio pozycji naszej strony w wyszukiwarce Google. Udzielają jednak informacji dzięki którym możemy wprowadzić zmiany na stronie, które już poskutkują podniesieniem pozycji naszej strony w Google.
Podczas audytu specjaliści sprawdzają naszą witrynę różnymi narzędziami. Mogą wykorzystywać do tego narzędzia dostępne w sieci, a także własne autorskie narzędzia czy rozwiązania analityczne. W trakcie trwania audytu nasza strona jest sprawdzana pod kątem wszystkich elementów, jakie mają wpływ na pozycjonowanie. Efektem przeprowadzenia audytu jest raport, który jest nam przekazywany jako wynik prac. Są w nim zawarte różnorodne informacje. Dotyczą one np. wykonanych czynności, a także zebranych informacji. Prezentują zatem wszystkie informacje o naszej stronie internetowej. Każda agencja ma swój styl prezentowania wyników. W niektórych może być to ocena punktowa a w niektórych opis danego elementu. Raporty zawierają również często rekomendacje, czyli wskazówki i podpowiedzi odnośnie tych elementów, które należy poprawić. Dzięki temu dowiemy się w jaki sposób powinniśmy usunąć daną usterkę i jakimi pracami powinniśmy zająć się w pierwszej kolejności.
Koszt i czas audytu agencyjnego różnią się w zależności od wielu czynników. Ceny wahają się od kilkuset złotych to nawet kilku tysięcy. Czas trwania przeważnie wynosi od kilku do kilkunastu dni. Wszystko zależy od wielkości naszej strony internetowej, skomplikowania jej struktury, a także celu, który chcemy osiągnąć. Zupełnie inaczej będzie wyceniany prosty audyt sprawdzający content na stronie, a zupełnie inaczej gruntowne prześwietlenie dużego serwisu internetowego.
Audyty automatyczne
Automatyczne audyty SEO to jedna z ciekawszych usług, którą możemy wykonać w internecie za darmo. Odbywają się one na specjalistycznych serwisach, które umożliwiają darmowe sprawdzenie naszej witryny. Są automatycznie przeprowadzane przez roboty. W sieci istnieje wiele stron tego typu, a audyty są niezobowiązujące i nie wymagają opłacania żadnych rachunków. Nie potrzebują również dostępu do naszej strony internetowej, a jedynie adresu URL strony, którą chcemy sprawdzić.
Jeśli znajdziemy takie serwisy, możemy rozpocząć wykonywanie na nich audytu. Wystarczy w takim momencie wkleić adres naszej strony internetowej i rozpocząć jej sprawdzanie. Cały proces będzie trwał przeważnie ok. kilkudziesięciu sekund. W tym czasie automatyczny audyt sprawdzi wszystkie publicznie dostępne statystyki, a także dane o naszej witrynie i ją przetestuje. W efekcie otrzymamy raport opisujący kilkadziesiąt – kilkaset elementów na naszej stronie internetowej. Choć każdy serwis audytowy różni się i prezentuje wyniki w nieco inny sposób, ogólnie będą dotyczyły one tych samych kwestii np. szybkości wczytywania się i działania strony, dostosowania jej pod kątem urządzeń mobilnych czy linkowania zewnętrznego.
Najczęściej wynik taki otrzymamy w postaci punktacji. Dowiemy się zatem ile punktów zdobyły poszczególne elementy naszej strony internetowej, a także jaka jest norma. Czasami możemy otrzymać również wyniki opisowe czy proste rekomendacje zwracające naszą uwagę na te elementy, które warto poprawić w pierwszej kolejności.
Audyty automatyczne są dużo prostsze w wykonywaniu niż agencyjne, ale nie uwzględniają interpretacji wyników, jak ma to miejsce przy sprawdzaniu naszej strony internetowej przez specjalistów. Są również bardziej lakoniczne i przypominają jedynie statystyki, a nie szczegółowe prześwietlenie witryny. Są jednak dostępne za darmo i pod tym kątem przebijają płatne audyty agencyjne.
Który warto wybrać?
Nie ma jednej konkretnej odpowiedzi na pytanie, który audyt jest lepszy i który warto zawsze wybierać. Oba posiadają własne zalety i unikalne plusy. Będą one zatem pomocne w różnych sytuacjach. Powinniśmy wybierać je indywidualnie pod kątem konkretnego zadania lub sytuacji w jakiej się znajdujemy.
Audyty agencyjne przede wszystkim będą lepszym wyborem, jeśli zależy nam na dokładnym sprawdzeniu witryny. Może być to moment zakupienia lub zbudowania strony internetowej, kiedy chcemy sprawdzić, czy jest ona odpowiednio zoptymalizowana pod kątem SEO i rozpocząć pozycjonowanie. Audyty takie możemy przeprowadzać regularnie raz na rok lub pół roku, aby sprawdzić, czy pozycjonowanie posuwa się w odpowiednim kierunku i jest wykonywane solidnie. Audyty takie będą zatem doskonałym sprawdzeniem agencji pozycjonującej, jeśli będziemy chcieli dowiedzieć się, czy wywiązuje się ze swoich zadań. Audyty agencyjne będą również dobrym wyborem, jeśli mamy do czynienia z poważnymi problemami lub nieprzewidzianymi usterkami, dzięki czemu będziemy mogli dokładnie zdiagnozować potencjalnie poważny problem.
Audyty automatyczne, warto wybierać w sytuacji, kiedy chcemy sprawdzić stan naszej strony internetowej, ale nie zależy nam na kompleksowym prześwietleniu witryny. Audyty takie dadzą nam wyniki na wielu płaszczyznach i pozwolą sprawdzić bardzo dużą ilość elementów strony. Możemy wykorzystać je do regularnego sprawdzania witryny i monitorowania ich stanu, aby uniknąć nagłych problemów. Mogą one również służyć do weryfikowania naszych działań pozycjonerskich, które wprowadzamy. Dzięki temu możemy zatem odpowiedzieć sobie na pytanie, czy pozycjonowanie rozwija się prawidłowo i czy witryna wspina się w hierarchii wyników wyszukiwania.