Czym różni się chmurowy system kontroli dostępu od lokalnego? I który z nich jest lepszy? Zapoznaj się z naszym artykułem, w którym wyjaśnimy różnice, wady oraz zalety każdego z rozwiązań.
System KD w chmurze – podstawy
Zacznijmy od krótkiego wprowadzenia, czym jest kontrola dostępu. To system, który ogranicza dostępu do budynków, poszczególnych pomieszczeń czy stref wyłącznie dla osób do tego uprawnionych.
Autoryzacja dostępu następuje np. po przyłożeniu do czytnika karty z zakodowanymi uprawnieniami.
Rozwiązanie:
- zmniejsza ryzyko kradzieży danych, sprzętu czy aktów wandalizmu,
- zwiększa bezpieczeństwo użytkowników obiektu,
- porządkuje ruch wewnątrz budynku i daje wiedze, kto znajduje się wewnątrz.
Chmurowy system kontroli dostępu (ACaaS, czyli Access Control as a Service), jak impero 360 od UNICARD Systems, to rozwiązanie dystrybuowane jako usługa, w formie subskrypcji.
W praktyce: firma decyduje się na pakiet kontroli dostępu (np. dla X użytkowników), kupuje lub wypożycza sprzęt, a oprogramowanie przechowywane w chmurze opłaca co miesiąc czy rok.
Dzięki temu:
- koszty wdrożenia są niższe, ponieważ inwestor nie musi posiadać np. serwerowni czy zatrudniać ekspertów IT,
- to dostawca oprogramowania jest odpowiedzialny za jego aktualizacje,
- dostęp do panelu zarządzania jest możliwy 24/7, z dowolnego urządzenia z przeglądarką www i dostępem do Internetu,
- opłata subskrypcyjna pozwala rozłożyć koszty w czasie, a na tę formę kontroli dostępu mogą pozwolić sobie nawet firmy o ograniczonym budżecie.
- intuicyjny panel obsługi sprawia, że administratorzy mogą łatwo zarządzać dostępem z dowolnego miejsca na świecie, aktualizować uprawnienia w czasie rzeczywistym oraz monitorować aktywność użytkowników
Bezpieczeństwo danych jest kolejnym istotnym aspektem chmurowych systemów kontroli dostępu. Wysoki poziom szyfrowania i regularne aktualizacje oprogramowania zapewniają ochronę przed cyberzagrożeniami. Ponadto dzięki redundancji danych i regularnym kopiom zapasowym, informacje są chronione przed utratą.
Jak każda technologia, ACaaS ma także wady…
Opłata subskrypcyjna dla niektórych użytkowników może być korzystna, ale dla innych – stanowić problem. W przypadku niektórych firm regularne, miesięczne lub coroczne płatności mogą być mniej wygodne niż jednorazowy zakup licencji.
Wiele firm obawia się też, że system chmurowy może nie być odporny na przerwy w dostawie prądu lub Internetu. W rzeczywistości nowoczesne oprogramowania są wyposażone w zasilanie awaryjne, a wszelkie zmiany wprowadzone w aplikacji zostają przesłane do urządzeń po przywróceniu połączenia.
A czym w takim razie jest lokalny system KD?
Lokalny system kontroli dostępu – w przeciwieństwie do chmurowego – jest instalowany oraz obsługiwany bezpośrednio w siedzibie klienta. Oznacza to, że wszystkie komponenty systemu, w tym serwery, oprogramowanie i bazy danych, znajdują się na terenie organizacji, a zarządzanie systemem odbywa się lokalnie, bez konieczności dostępu do sieci www.
Taka wersja kontroli dostępu to m.in.:
- większa prywatność: lokalny system zapewnia pełną kontrolę nad danymi, ponieważ są one przechowywane i przetwarzane na terenie firmy. To istotne dla organizacji, które wymagają wysokiego poziomu poufności i nie chcą przesyłać danych przez sieć.
- niezależność od Internetu: co jest kluczowe dla organizacji rządowych i innych instytucji, które mają restrykcyjne przepisy dotyczące bezpieczeństwa. Nawet w przypadku awarii sieci, system nadal działa poprawnie.
- jednorazowy zakup licencji: co eliminuje konieczność regularnych płatności abonamentowych. Jest to korzystne dla firm preferujących jednokrotne wydatki zamiast cyklicznych opłat.
A co z wadami?
Lokalny system KD wymaga jednak regularnych aktualizacji, które mogą być kosztowne i czasochłonne. Brak aktualizacji może prowadzić do problemów z bezpieczeństwem i wydajnością systemu.
Takie rozwiązania są też mniej skalowalne w porównaniu do ACaaS, zwłaszcza jeśli chodzi o dostosowanie ich do potrzeb niewielkich firm lub w przypadku nagłych zmian w organizacji.
Wdrożenie lokalnego systemu KD wiąże się także z wysokimi kosztami początkowymi, jak:
- zakup lokalnego serwera,
- zatrudnienie specjalisty IT do zarządzania systemem,
- jednorazowa opłata za oprogramowanie.
Aby zapewnić bezpieczeństwo danych, konieczne jest także regularne tworzenie kopii zapasowych, co dodatkowo obciąża zasoby organizacji.
Co w takim razie wybrać?
Gdy znasz wady oraz zalety systemu chmurowego i lokalnego, spróbujmy odpowiedzieć na pytanie: co wybrać?
To oczywiście zależy od wielu czynników.
Przede wszystkim zastanów się nad opłatą za oprogramowanie – czy wolisz jednorazowy koszt, a może cykliczną płatność subskrypcyjną, z której po jakimś czasie można zrezygnować czy zmienić warunki?
Kolejny ważny aspekt to integracja KD z zewnętrznymi rozwiązaniami. Jeśli zależy Ci, aby wymieniać dane np. między kontrolą dostępu a systemami rejestracji czasu pracy, kadrowo-płacowymi, BMS, PPOŻ, SWINN czy innymi, umożliwiają to i oprogramowania chmurowe, i lokalne. Jednak chmura zwykle ma tę zaletę, że dzięki otwartemu API integracja jest znacznie łatwiejsza oraz szybsza.
Jeśli chodzi o skalowalność, w przypadku chmurowej KD zwykle opłata uzależniona jest od liczby wykorzystywanych modułów. Dlatego płacisz za to, z czego realnie korzystasz, a wraz z rosnącymi potrzebami możesz łatwo rozbudować system o nowych użytkowników czy funkcje.
Dodatkową zaletą ACaaS jest również możliwość zdalnego zarządzania systemem, co umożliwia dokonywanie zmian z dowolnego urządzenia o każdej porze dnia oraz nocy. Natomiast moderowanie systemu lokalnego nie wymaga połączenia z Internetem.
Warto wiedzieć, że oba rozwiązania wyróżnia wspólna cecha – bezpieczeństwo. Systemy lokalne oraz chmurowe posiadają szereg zabezpieczeń i procedur chroniących przed awariami, cyberatakami czy przypadkową utratą danych. Dlatego bez względu na wybór – zyskujesz ochronę i spokój.