Dawno minęły czasy, gdy social media stanowiły przestrzeń wyłącznie do rozrywki i kontaktów towarzyskich. Obecnie to też ciekawe narzędzie chętnie wykorzystywane przez rozmaite marki i przedsiębiorstwa do skutecznej promocji swojej oferty. Wystarczy tylko wybrać odpowiedni rodzaj komunikacji i contentu, by zyskać szereg cennych korzyści. Czym jest i jak działa social media marketing? Jakie firmy powinny z niego korzystać? Co można dzięki niemu zyskać? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w dalszej części tekstu.
Na czym polega social media marketing?
Social media marketing zyskał na olbrzymiej popularności. To nic innego jak forma promowania swojej firmy lub marki za pośrednictwem kanałów w mediach społecznościowych, takich jak choćby Facebook, Twitter, Instagram czy LinkedIn.
Z ich pomocą można publikować bezpłatne i płatne treści, które wyświetlają się szerokiemu gronu odbiorców. A warto w tym miejscu wspomnieć o tym, że z social mediów w naszym kraju korzysta ponad 72% Polaków (dane z raportu „Digital 2022: Poland”). Oznacza to, że jest to cenna przestrzeń do budowania zasięgów oraz pozyskiwania nowych odbiorców czy klientów.
Jakie treści można wykorzystać w promocji w ramach social mediów?
Do promowania się w mediach społecznościowych służą rozmaite formy contentu. Ich dobór zależy w głównej mierze od wybranego kanału – inaczej promuje się firmę na LinkedIn niż na TikToku czy Instagramie. Każdy z portali ma swoje preferowane typy komunikacji, która skuteczniej trafia do konkretnej grupy odbiorców.
Do chętnie stosowanych typów treści zaliczają się:
- teksty (krótkie opisy i storytelling),
- zdjęcia (również w formie memów),
- infografiki,
- video (aktorskie i animacje w formie dłuższych filmów lub rolek).
Współcześnie najatrakcyjniejszą dla użytkowników formą promocji w mediach społecznościowych jest od dłuższego czasu content video. Pozwala na większe zaangażowanie, zbudowanie zasięgów oraz przyciągnięcie uwagi odbiorców, zwłaszcza gdy postawi się na profesjonalne materiały, jak te od CreativeStudio. Materiały filmowe są lepiej zapamiętywane i pomagają dotrzeć do świadomości widzów, budując pozytywne skojarzenia i solidną rozpoznawalność marki w znacznie większym stopniu niż inne rodzaje contentu.
Zalety social media marketingu
Dlaczego warto stosować social media marketing? Największą korzyścią jest bez wątpienia możliwość dotarcia do znacznie szerszego grona odbiorców niż za pośrednictwem innych, tradycyjnych kanałów. Z jednej strony da się dotrzeć do większej grupy, a z drugiej przygotować treści targetowane, czyli wysyłane do ściśle określonych użytkowników, którym dany przekaz może się okazać szczególnie potrzebny. W efekcie zwiększa się szansę na realne zainteresowanie pokazywaną ofertą, co przekłada się na konwersje, a w przyszłości – realne sprzedaże.
Social media pozwalają na promowanie swojego biznesu bez opłat – każdy może bowiem wrzucać nowe treści, niekoniecznie sięgając po płatne kampanie reklamowe – które oczywiście też są dostępne, zapewniając zwiększenie zasięgów i stworzenie zaangażowanej widowni.
Za pomocą contentu w mediach społecznościowych da się bardziej zaangażować odbiorców, a co za tym idzie zwiększyć ich lojalność. To też prosty i bezpośredni kanał komunikacyjny, co sprawia, że marka budzi większe zaufanie oraz wydaje się bardziej dostępna.
Promocja w social mediach jest także w pełni mierzalna – zyskuje się bowiem dostęp do szeregu praktycznych statystyk, które pokazują realne wyniki poszczególnych działań – płatnych i bezpłatnych. Ułatwia to dopracowanie contentu, by przyciągać jeszcze większą grupę potencjalnych klientów.
Marketing w mediach społecznościowych – czy to działa?
Choć content marketing w social mediach w teorii bezpośrednio nie sprzedaje, to pomaga zgromadzić grupę zaangażowanych fanów, którzy są naturalnymi ambasadorami marki. Tak buduje się zasięgi, świadomość społeczną oraz zaufanie do firmy. A to już prosta droga do tego, by zyskać nowych odbiorców na swoje towary lub usługi.