Klucz do bezpieczeństwa: elektroniczne systemy kontroli dostępu

Kto wchodzi do firmy w wybranych porach dnia, kto przebywa na jej terenie, o której godzinie przychodzą pracownicy? Odpowiedzi na te pytania można łatwo uzyskać dzięki danym z systemu kontroli dostępu. Te nowoczesne i wygodne w użyciu mechanizmy dają pełen obraz tego, co dzieje się na terenie firmy. Jak działa kontrola dostępu i jakie rozwiązanie wybrać?

Do czego służą elektroniczne systemy kontroli dostępu?

Najpowszechniejsze zastosowanie systemów kontroli dostępu to zabezpieczanie przestrzeni w budynkach biurowych, przemysłowych czy użyteczności publicznej. Takie systemy montuje się w drzwiach wejściowych lub wewnętrznych, prowadzących do poszczególnych pomieszczeń.

Kontrolę dostępu można wykorzystać także do innych celów. Takie systemy mogą zabezpieczać również:

  • pokoje hotelowe,
  • windy,
  • bramy i furtki,
  • szafki i inne zamykane meble.

Systemy kontroli dostępu pozwalają na dostęp do wybranych miejsc w budynku wyłącznie osobom upoważnionym – posiadającym specjalny klucz, kartę czy inne zaprogramowane urządzenie. Wiele systemów pełni również dodatkową funkcję. W budynkach biurowych czy halach produkcyjnych służy do rejestracji czasu pracy. Pracownik, przychodząc na miejsce, przykłada kartę lub wykonuje inną czynność, która pozwala określić czas rozpoczęcia pracy, a wychodząc, robi to samo, by zaznaczyć swoje wyjście. Wszystkie dane są przechowywane na serwerach w chmurze, dzięki czemu osoby zarządzające mają do nich łatwy dostęp.

System kontroli dostępu w praktyce: jak wygląda otwieranie drzwi i rejestracja czasu pracy?

Pod pojęciem systemów kontroli dostępu kryje się wiele różnych rozwiązań. Z punktu widzenia użytkownika najważniejszą różnicę pomiędzy nimi stanowią urządzenia wykorzystywane do otwierania drzwi i rejestracji czasu pracy.

W zależności od systemu mogą to być:

  • karty, które przykłada się do czytnika;
  • klucze elektroniczne, które wkłada się do zamka;
  • klucze mobilne przechowywane na smartfonie – wystarczy wówczas przyłożyć telefon do drzwi, taki klucz można także łatwo udostępnić gościom;
  • klawiatury umieszczane w pobliżu drzwi lub wbudowane (np. w klamkę) – aby otworzyć drzwi, należy wpisać odpowiedni kod;
  • elektroniczne zamki do szafek;
  • czytniki biometryczne, skanujące odciski palców czy tęczówkę oka.

Czy wdrożenie systemu kontroli dostępu oznacza konieczność wymiany drzwi na nowe?

Coraz więcej systemów kontroli dostępu to rozwiązania bezprzewodowe, niewymagające zaawansowanych prac montażowych. W wielu przypadkach wystarczy jedynie wymienić tradycyjne zamki mechaniczne w drzwiach na elektroniczne lub zwykłe klamki na takie wyposażone w klawiaturę. Praktycznym rozwiązaniem są także tzw. klucze mobilne przechowywane na smartfonie – w takim przypadku nie są potrzebne żadne urządzenia fizyczne. Tak działa np. kontrola dostępu w ASSA ABLOY.

Jeśli firma inwestuje w nowe drzwi antywłamaniowe, warto wybrać takie, które będą wyposażone w uniwersalny system zamkowy. Wówczas, nawet jeśli w danym momencie wdrożenie systemu kontroli dostępu nie jest planowane, można to zrobić później, bez ingerencji w konstrukcję drzwi. Uniwersalny zamek pozwala na uzbrojenie drzwi w kontrolę dostępu na dowolnym etapie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni
Jak wybrać dobrą myszkę bezprzewodową?

Jak wybrać dobrą myszkę bezprzewodową?

Wybierając myszkę bezprzewodową, warto wziąć pod uwagę kilka kluczowych kwestii:

Następny
Analiza konkurencji w pozycjonowaniu stron – jak to robić efektywnie?

Analiza konkurencji w pozycjonowaniu stron – jak to robić efektywnie?

Analiza konkurencji jest kluczowym elementem skutecznego pozycjonowania stron

Może Ci się spodobać