Marketing w małej firmie - samodzielnie czy z agencją?

09-12-2020

W procesie rozwoju własnej firmy przedsiębiorcy z sektora MŚP (małe i średnie przedsiębiorstwa, a także mikrofirmy) stają przed następującym problemem wyboru: korzystać z outsourcingu marketingu czy samodzielnie zadbać o odpowiedni marketing. W tym artykule postaramy się wyjaśnić, jakie są plusy i minusy każdego z rozwiązań.   Mogłoby się wydawać, że prowadzenie marketingu nie jest niczym skomplikowanym. Wystarczy, że założymy strony firmowe w mediach społecznościowych, a zdobędziemy klientów dzięki regularnej publikacji postów. Nic bardziej mylnego - strategia marketingowa potrzebna jest również w niewielkich przedsiębiorstwach. Artykuł przedstawia podstawowe elementy, na których powinniśmy się skupić, prowadząc marketing samodzielnie. Na postawione w tytule pytanie odpowiemy sobie po przeanalizowaniu wymienionych narzędzi marketingowych.

Branding

Najbardziej podstawową kwestią jest branding. Na branding składa się wszystko, co jest elementem budowania świadomości Twojej marki - utrwalaniu w odbiorcach faktu istnienia Twojej marki oraz kreowanie odpowiednich skojarzeń z marką. Z początku terminy te mogą wydawać się mało intuicyjne. Warto więc powiedzieć więcej o poszczególnych elementach, które składają się na cały branding. Do brandingu zalicza się przede wszystkim identyfikacja wizualna. Identyfikacja wizualna to wszelkie elementy, które pozwalają budować świadomość marki poprzez jej graficzne wyrażenie. Mowa tutaj między innymi o logotypach czy spójnym wyglądzie profili w mediach społecznościowych, postów oraz strony internetowej.   Na rynku dostępne są agencje brandingowe, które specjalizują się w tworzeniu marek i budowaniu świadomości w sposób profesjonalny. Oczywiście, profesjonalny branding to najlepszy wybór, niemniej jednak jeżeli mamy ograniczony budżet na marketing, to część brandingu możemy wykreować sami. Jak to zrobić praktycznie za darmo?   Po pierwsze, dobrym pomysłem jest stworzenie tak zwanego brand booka. Jest to dokument zawierający wszelkie inspiracje, nadające kierunek dla brandingu naszej marki. Mowa tutaj między innymi o stronach internetowych i jej elementach - przyciskach, nagłówkach, animacjach. Brand book powinien zawierać także prototypowe logo. Słowem - wszystko, co pozwoli nadać naszej marce taki charakter wizualny, jaki chcemy.   Po drugie, pewne elementy graficzne możemy wykonać w okrojonym zakresie, nawet jeżeli nie mamy umiejętności graficznych. Wystarczy do tego narzędzie Canva, które pozwala na wykonanie całkiem dobrze wyglądających elementów graficznych, które możemy wykorzystać na swojej stronie internetowej czy w mediach społecznościowych.   Po trzecie, do stworzenia odpowiedniego brandingu ważne jest zdefiniowanie swojej grupy odbiorców oraz dostosowanie do niej elementów graficznych.

Firmowa strona internetowa

Firmowa strona internetowa to obecnie w marketingu absolutna podstawa. Strona internetowa jest czymś, gdzie docelowy klient może zapoznać się z ofertą naszej firmy, możemy przedstawić mu poszczególne elementy naszego brandingu właśnie. Nie ulega wątpliwości, że warto zainwestować w stronę internetową. Oto, jak wygląda proces tworzenia strony internetowej, jeżeli chcielibyśmy wykonać ją samodzielnie:  

  • Wykupienie domeny i hostingu - w pierwszej kolejności należy zastanowić się nad zarejestrowaniem domeny z nazwą naszej firmy/naszego produktu czy też inną nazwą, która będzie kojarzyć się z naszym brandingiem. Oczywiście, znalezienie wolnej domeny na popularne hasła graniczy z cudem, niemniej jednak warto poświęcić więcej czasu na zaprojektowanie nazwy oraz weryfikację, czy dana domena jest wolna do rejestracji. Kolejną sprawą jest hosting - tutaj najlepszym rozwiązaniem jest porównanie dostępnej na rynku oferty według swoich potrzeb. Warto pamiętać, że jeżeli chcemy posiadać niewielką stronę internetową, wystarczy nam najprostsza oferta hostingu. Absolutną podstawą jest także zapoznanie się z opiniami.
  • Zaprojektowanie strony internetowej - następnym krokiem jest projekt strony internetowej, ten możemy stworzyć chociażby w dedykowanych do tego narzędziach, takich jak Figma. Niemniej jednak do prostych projektów wystarczy zaledwie kartka papieru i długopis - takie projektowanie również jest wiele warte.
  • Budowa strony internetowej - tutaj możemy skorzystać z najpopularniejszych page builderów, które pomogą nam wizualnie "wyklikać" stronę - jest to bardzo popularny scenariusz dla osób, które nie posiadają umiejętności kodowania stron internetowych. Najpopularniejszym wyborem jest także WordPress, czyli system zarządzania treścią. W internecie nie brakuje kursów WordPressa pokazujących, w jaki sposób samodzielnie stworzyć stronę internetową.

Warto w tym miejscu wziąć jednak pod uwagę, że podczas budowy strony internetowej powinniśmy zadbać o trzy elementy - SEO (ang. Search Engine Optimization), doświadczenie użytkownika (ang. UX - user experience) oraz o odpowiedni copywriting; wszystkie te elementy razem powinny realizować nasze cele marketingowe.   Osiągnięcie takiego stanu rzeczy samodzielnie może być niebywale trudne, dlatego warto dokładnie przeanalizować, czy lepszym rozwiązaniem dla naszego przypadku byłoby zlecenie obsługi marketingowej zewnętrznym agencjom. Może się okazać, że na przykład agencja marketingowa w Warszawie zaproponuje rozwiązania dopasowane do budżetu Twojej firmy, które w pełni zrealizują Twoje cele biznesowe.

SEO i optymalizacja

SEO polega na budowaniu witryny w taki sposób, by ta była jak najbardziej przyjazna wyszukiwarce Google. Oczywiście nie jest to pełna definicja, ale do tego powinien powstać oddzielny artykuł. Najważniejsze elementy SEO to:  

  • Dopasowanie właściwych słów kluczowych do Twoich celów biznesowych - w kwestii doboru odpowiednich fraz można by napisać naprawdę bardzo wiele. Niejedne budżety na marketing internetowy zostały przepalone, właśnie ze względu na niewłaściwy dobór fraz. Przed budową strony powinniśmy dokonać analizy słów kluczowych. By to zrobić, potrzebne są niezbędne narzędzia monitorujące hasła wpisywane do wyszukiwarki Google. Wiele z nich oferuje darmowe pakiety próbne, okrojone z pewnych funkcjonalności, które jednak w zupełności wystarczą do przeprowadzenia początkowej analizy.
  • Optymalizacja strony - jeżeli wykonujemy stronę samodzielnie, niezbędne jest zadbanie o właściwą optymalizację. Powinniśmy zwrócić uwagę na takie elementy jak: szybkość ładowania strony, dopasowanie contentu do fraz kluczowych, nagłówki H1-H3, title, description czy chociażby atrybuty alt przy zdjęciach. Są to oczywiście podstawy optymalizacji witryn.

Widzimy zatem, że takich elementów jest sporo. Nie oznacza to jednak, że nie będziemy w stanie samodzielnie dokonać takiej optymalizacji. Należy poświęcić więcej czasu na zgłębienie wiedzy dot. podstaw SEO oraz algorytmów wyszukiwarki Google i ich sposobów działania.

UX

Nasza strona internetowa powinna być przyjazna nie tylko wyszukiwarce Google, ale przede wszystkim użytkownikom. Poznaj zasady user experience, które pozwolą Ci na zaprojektowanie witryny, która spełni potrzeby użytkowników. Mowa tutaj między innymi o interakcji strony z użytkownikiem czy funkcjonalności witryny. Warto też poświęcić sporo czasu na zaprojektowanie tego, w jaki sposób witryna będzie realizować cele biznesowe naszej firmy.

Copywriting

Kolejną elementem, który składa się na dobrą stronę internetową jest copywriting. Odpowiednie treści, nawołujące do określonego zachowania (kupna produktu/usługi, zapisaniu się do newslettera czy na szkolenie) pomaga naszej stronie realizować cele biznesowe, np. pozyskiwać nowych klientów. Należy pamiętać, że copywriting powinien również realizować SEO (SEO copywriting) - wówczas uzyskujemy content, który będzie nie tylko odpowiedni dla użytkownika, ale również podpowie wyszukiwarce Google na jakie frazy wyświetlać naszą witrynę na stronie wynikowej.

Podsumowanie

Widzimy zatem, że realizowanie marketingu internetowego samodzielnie nie jest czymś niemożliwym. Na rynku dostępne są narzędzia, które wspomagają właścicieli niewielkich firm w realizacji strategii marketingowej niekiedy nawet w pojedynkę. Nie ulega jednak wątpliwości, że wynajęcie agencji marketingowej/agencji brandingowej, która dopasuje swoją ofertę do naszego budżetu, może być bardzo dobrym pomysłem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *