Prowadzenie własnej działalności w sferze online jest niezwykle wygodne. Zapewnia to nie tylko większą elastyczność czasu i kontrolę, ale również możliwość pozyskiwania klientów niezależnie od lokalizacji. Jednak założenie sklepu internetowego wymaga dokładnego przemyślenia kilku kwestii. O czym warto pamiętać, prowadząc sprzedaż online? Podpowiadamy.
Założenie sklepu internetowego — struktura witryny
Zanim przejdziemy do technicznych aspektów zakładania sklepu internetowego, warto dokładnie zaplanować jego strukturę i działanie. Istnieją dwie możliwości osadzenia sklepu – jako elementu witryny marki lub jako osobnej strony internetowej. Jest to również dobry moment na określenie kategorii produktowych, ponieważ będą tworzyć one konkretne podstrony. Cały plan warto sobie rozpisać, aby nie napotkać przeszkód podczas budowania witryny sklepu. Inspiracje dotyczące organizacji strony możesz zaczerpnąć od innych — świetnym przykładem jest strona hurtowni internetowej EDG: https://b2b.europedg.pl/.
Założenie sklepu internetowego a potrzebne oprogramowanie
Kiedy stworzyliśmy już wizję naszego sklepu online, konieczne jest wybranie odpowiedniej platformy do postawienia strony. Na szczęście budowanie witryny nie wymaga zaawansowanej wiedzy informatycznej — na rynku istnieje szeroka oferta programów e-commerce, które pomogą postawić sklep w bardzo krótkim czasie. Warto pamiętać, że wybór ma tu ogromne znaczenie. Od tego będzie zależeć nie tylko sam etap zakładania sklepu, ale również jego poprawne działanie.
Bardzo ważnym elementem założenia witryny e-commerce jest też hosting oraz domena — czyli nazwa strony internetowej. Pełni ona funkcję przede wszystkim identyfikacyjną, dlatego powinna być taka sama, jak nazwa samego sklepu. W przeciwnym wypadku klientom może być trudniej trafić na twoją witrynę. Domena kończy się również odpowiednim rozszerzeniem — najlepiej, aby kończyła się najpopularniejszym “.com” lub “.pl”.
Co jest jeszcze ważne podczas zakładania sklepu internetowego?
Kolejne etapy związane z zakładaniem sklepu internetowego dotyczą doświadczeń zakupowych klientów. Jak sprawić, aby strona była przyjazna dla każdego użytkownika, a co za tym idzie, zachęcała do zakupu?
- Opisy i zdjęcia produktów — wykonane zdjęcia to podstawa — powinny być wysokiej jakości i przedstawiać najważniejsze elementy towaru. Dzięki temu klienci będą czuli się pewniej podczas zamawiania produktu online. Nie powinniśmy używać grafik z innych stron. Ponadto szczegółowe opisy mogą nie tylko przekonać innych do zakupu, ale też potencjalnie poprawić pozycję danego produktu w wynikach wyszukiwania.
- Kwestia płatności — im więcej możliwości zapłaty za zamówienie, tym większe prawdopodobieństwo, że klient sfinalizuje transakcję. Wielu z nich może porzucić zakupy, jeśli możliwości nie będą odpowiadać ich preferencjom. Najczęściej wybierane opcje to przelew, płatność kartą lub za pomocą kodu BLIK. Ostatnia coraz bardziej popularna staje się też możliwość zapłaty w ciągu 30 dni od zamówienia.
- Regulamin i RODO — przygotowanie regulaminu sklepu internetowego chroni zarówno sprzedawców, jak i kupujących. Ponadto nie możemy zapomnieć o kwestiach RODO, ponieważ konsumenci będą przekazywać w witrynie dane wrażliwe.
Pamiętajmy także o pozostawieniu danych kontaktowych naszej firmy jak adres mailowy, korespondencyjny oraz numer telefonu. Zapewni to odpowiednią komunikację i łatwiejsze rozwiązywanie problemów, na które mogliby napotkać się twoi klienci.