Branding, czyli jak w praktyce wygląda tworzenie marki?

Pod pojęciem brandingu kryje się wymagająca sztuka kreowania charakterystycznego, spójnego i rozpoznawalnego wizerunku marki. Ten proces wykracza dużo dalej poza samą sferę wizualną i dotyczy także sposobów komunikacji, a także umiejętności przekazywania odbiorcom wartości, jakie wyznaje dany podmiot. Właściwie przeprowadzony pozwala skutecznie budować więź z klientami, a także jest jednym z najlepszych sposobów, aby wyróżnić markę na tle konkurencji.

Czym jest branding? Co kryje się pod tym pojęciem?

Branding najprościej możemy zdefiniować jako proces tworzenia, budowania oraz zarządzania marką, który jest realizowany w przemyślany, zaplanowany sposób. Skutecznie udowadnia, że brand to coś znacznie więcej niż tylko samo jego logo, nazwa oraz elementy widoczne na pierwszy rzut oka –pozwala budować pozytywne relacje z klientami, zyskać ich zaufanie oraz utrzymać przy marce ich uwagę na długi czas. Dzięki niemu firma może stworzyć z odbiorcami swoich usług emocjonalne więzi, które mają ogromną moc.

Tym, co najważniejsze w brandingu, jest tworzenie spójnego i wyróżniającego się na tle innych wizerunku. Marka musi zaistnieć w świadomości odbiorców jako podmiot unikalny i jedyny w swoim rodzaju, inny niż cała otaczająca ją konkurencja. Wyjątkowy wizerunek to jej wizytówka, znak rozpoznawczy oraz wyróżnik w branży. Składają się na niego zarówno elementy wizualne w postaci np. logo, typografii czy kolorów firmowych, jak i elementy niematerialne – m. in. wartości, misja, kultura komunikacji i wiele innych. Branding to swoiste DNA marki, które nadaje jej indywidualność i unikalną tożsamość.

marketing team

Co składa się na skuteczny branding? Kto go przeprowadza?

Na branding składa się szereg elementów. Pierwszy, najbardziej oczywistym z nich jest firmowe logo – swoisty znak rozpoznawczy marki, jej wizualny podpis. Logo łączy się z innymi elementami identyfikacji wizualnej, spośród których warto wymienić m. in. kolory firmowe, czcionki, grafiki, stroje firmowe, wystrój wnętrz i wiele innych. Wszystko to razem tworzy wizualną otoczkę marki, która już na pierwszy rzut oka odróżnia jej codzienną działalność od konkurencji.

Kolejnym elementem wchodzącym w skład brandingu są wartości. Marki, które w swojej działalności skupiają się nie tylko na celach biznesowych, lecz także na przekazywaniu odbiorcom wyznawanych idei, mogą poszczycić się posiadaniem zaangażowanej, wiernej i oddanej społeczności. Ustalenie jasnych, sprecyzowanych wartości pomaga im z kolei przyciągać do siebie tych klientów, którzy utożsamiają się z wyznawanymi przez nie ideałami. Ważnym elementem budującym wizerunek marki jest także hasło reklamowe. To krótka, zwykle zwięzła fraza, która łatwo zapada w pamięć i stanowi hasło przewodnie działalności firmy.

Wszystkie te elementy i wiele innych wspólnie tworzą kompleksową strategię brandingową, dzięki której firma może skutecznie budować swój pozytywny wizerunek, zyskiwać coraz większą rozpoznawalność w branży oraz wyróżnić swoją działalność na tle konkurencji. W jej zaplanowaniu, wcieleniu w życie oraz czuwaniu nad realizacją poszczególnych etapów, pomaga natomiast agencja brandingowa – specjalista od brandingu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni
Jakie PKD wybrać dla firmy?

Jakie PKD wybrać dla firmy?

PKD to skrót od Polskiej Klasyfikacji Działalności

Następny
Obligacje korporacyjne w praktyce. Jak zacząć w nie inwestować?

Obligacje korporacyjne w praktyce. Jak zacząć w nie inwestować?

W ostatnich latach zainteresowanie obligacjami korporacyjnymi gwałtownie

Może Ci się spodobać