Memy – czym są? Rodzaje i zastosowanie

Memy zdobyły popularność już kilka lat temu i od tego czasu jest ich w Internecie coraz więcej. Praktycznie każdy może się okazać twórcą memów, lecz kluczowe jest to, abyśmy posiadali kreatywny umysł i bogatą wyobraźnię. Memy są wykorzystywane na wiele różnych sposobów. Mogą stanowić doskonałą ripostę lub też odpowiedź na post znajdujący się na portalu społecznościowym. Są uniwersalne i odnoszą się do rozmaitych wydarzeń. Nic dziwnego, że są rozpowszechnione na tak dużą skalę, a ich popularność rośnie z każdą kolejną minutą. Memy kojarzą się głównie ze śmiesznymi obrazkami, lecz nie każdy obrazek należący do tej kategorii może być za niego uznany. Najważniejsze jest to, aby był udostępniany przez inne osoby i przekazywany dalej. Dzięki temu praktycznie każdy internauta będzie mógł się z nim zapoznać.

Memy – co o nich wiadomo?

Dobry mem zostanie puszczony w obieg i w krótkim czasie stanie się o nim głośno. Może to być komentarz do obecnej sytuacji na świecie czy też odnoszący się do słów jakiegoś celebryty, znanej osobistości, sportowca, itd. Podstawowym zadaniem memów jest to, aby wywoływały silne emocje (zwykle rozśmieszają i bawią, chociaż niektórych mogą denerwować). Takie obrazki mogą również wyśmiewać pewne sytuacje, które z punktu widzenia odbiorcy są po prostu absurdalne.

Memy – jak je zrozumieć?

Najwięcej problemów może się pojawić przy prawidłowym zrozumieniu mema. Nie u każdego śmieszny obrazek wywoła takie same emocje i musimy być na to przygotowani. Czasami mema może stworzyć ktoś z naszego bliskiego otoczenia i może się odnosić np. do naszych słów, a następnie zostanie udostępniony w szerszej grupie znajomych (np. w obrębie uczelni, na której studiujemy).

Każdy rozumie memy na swój indywidualny sposób, ale najważniejszą kwestią jest to, aby poznać ich kontekst, dzięki temu nie będzie żadnych trudności z tym, aby odnieść je do jakiegoś wydarzenia lub zjawiska. Nie znając podstawowego pytania nie dowiemy się przecież jaka jest na nie odpowiedź. W konsekwencji może dojść do sytuacji, w której mem będzie zrozumiały dla całego naszego otoczenia, a my nie będziemy go rozumieć. Zwykle dzieje się tak w momencie, w którym robimy sobie nieco dłuższą przerwę od sieci internetowej (np. tygodniową).

Memy – skąd bierze się ich popularność?

W tym momencie nikogo nie powinna dziwić rosnąca popularność memów, ale warto zastanowić się dłuższą chwilę nad tym, skąd właściwie się to bierze. Z całą pewnością warto wyróżnić tutaj następujące elementy:

  • śmieszne obrazki przyciągają wzrok różnych odbiorców (praktycznie w każdym przedziale wiekowym),
  • memy mogą być doskonałym sposobem na odstresowanie się po ciężkim dniu poza miejscem zamieszkania,
  • memy mogą być idealną odskocznią od nadmiaru stresu,
  • śmieszne obrazki pobudzają naszą kreatywność i pozwalają nam myśleć poza schematami,
  • nie ma żadnych problemów z tym, aby stworzyć własnego mema, lecz kluczowe jest to, aby nawiązywał do aktualnego lub istotnego wydarzenia,
  • memy umożliwiają wyrażanie własnych pomysłów i budują poczucie wspólnoty wśród internetowej społeczności.

Jak widać memy mają wiele mocnych stron, dlatego osobom przesiadującym w Internecie nie pozostaje nic innego, jak zabrać się za ich tworzenie. Być może okaże się, iż w naszym najbliższym otoczeniu znajdują się osoby, które świetnie sobie z tym radzą i staną się internetowymi celebrytami.

Memy – jak wyglądają i jakie są ich rodzaje?

Aktualne memy internetowe wyglądają dość zróżnicowanie. Najczęściej jest to atrakcyjna w odbiorze grafika z pogrubionym podpisem, ale każdy może podejść do tego indywidualnie. Warto porozmawiać na ten temat w grupie znajomych, tak aby dowiedzieć się, na co jest obecnie popyt i czym może się zainteresować cały Internet. Bycie twórcą memów w dzisiejszych czasach oznacza możliwość zdobycia szacunku wśród najbliższych kolegów oraz internetowej społeczności. Nie powinniśmy z tym jednak przesadzać, zwłaszcza gdy zabieramy się za tworzenie dość “agresywnych” memów, które mogą “uderzyć” w drugą osobę. Bazujmy raczej na śmiesznych żartach i obrazkach, które nikomu nie wyrządzą krzywdy, a mogą stać się prawdziwymi hitami.

Memami mogą się okazać rozmaite powiedzenia, GIF-y czy też materiały wideo. Jeśli chodzi o najpopularniejsze rodzaje memów warto, abyśmy wyróżnili w tej kategorii memy o tematyce:

  • filozoficznej,
  • komentującej,
  • humorystycznej.

Zastanówmy się nad tym, w której z wymienionych wyżej kategorii czujemy się najmocniejsi, a następnie przetestujmy swoje możliwości. Być może doprowadzimy do sytuacji, kiedy to nasz mem będzie krążył po całym Internecie, a koledzy będą nam tego odrobinę zazdrościć.

Memy a marketing – jak to wygląda w praktyce?

Pewne jest to, że współczesne memy mają bardzo szerokie zastosowanie, dlatego nie ma nic dziwnego w tym, że wykorzystuje się je również w szeroko rozumianym marketingu. Mogą być częścią chwytliwych haseł reklamowych i pojawiać się przede wszystkim na różnorodnych stronach internetowych i portalach oraz w kampaniach reklamowych. Niektóre hasła stają się tak rozpoznawalne i trudno wyrzucić je ze swojej pamięci, dzięki czemu firma zyska uznanie wśród szerokiej grupy odbiorców i zwiększy swoją sprzedaż. Budowanie pozytywnego wizerunku marki jest jak najbardziej wskazane, a jak widać możemy to uczynić na kilka różnych sposobów.

Przedstawiciele branży reklamowej muszą zadbać jednak o to, aby mem w ekspresowym tempie zyskał popularność, spodobał się jak największej grupie internetowych odbiorców i został właściwie zrozumiany. W niektórych przypadkach memy reklamowe wywołują dość skrajne emocje, lecz każde takie działanie powinno być poprzedzone wieloma godzinami rzetelnych analiz. Na szczęście odpowiadają za to specjaliści od marketingu, którym możemy ufać, lecz na pewno warto kontrolować ich poczynania i w razie potrzeby nanosić pewne poprawki. Nikt nie chce przecież, aby firma była źle kojarzona jedynie dlatego, że zdecydowała się na opublikowanie niezbyt dobrze odbieranego memaPamiętajmy o tym, że internauci nie wybaczają wymuszonych i słabych żartów.

Memy – krótkie podsumowanie

Podsumowując artykuł o memach warto mieć na uwadze to, że są to śmieszne obrazki, które mogą stać się odpowiedziami lub komentarzami na rozmaite zjawiska i wydarzenia (najlepiej aktualne). W pierwszej kolejności powinniśmy zadbać o to, aby mem był dobrze zrozumiany i ludzie znali jego kontekst. Dzięki temu zyska popularność i będzie udostępniany oraz “podawany z rąk do rąk”.

Memy mają za zadanie wywoływać w odbiorcach silne emocje (czasami skrajne, chociaż zdecydowanie najczęściej są to śmiech i rozbawienie). Należy przy tym uważać, aby przypadkiem nikogo nie skrzywdzić. Popularność memów bierze się m.in. stąd, iż są w stanie zbudować poczucie internetowej wspólny oraz pobudzić kreatywność i myślenie poza schematami. Ponadto praktycznie każdy może je stworzyć, przyciągają wzrok osób w różnym przedziale wiekowym i są idealną odskocznią od stresu oraz przemęczenia.

Aktualnie można wyróżnić trzy podstawowe rodzaje memów, a konkretniej: filozoficzne, komentujące i humorystyczne. Jeśli weźmiemy pod lupę to, jak wyglądają duże znaczenie mają w tym zakresie ciekawe grafiki i pogrubione podpisy. Co najważniejsze mem może pełnić funkcję marketingową i zwiększyć rozpoznawalność konkretnej marki. Pamiętajmy o tym, że memem może być nie tylko śmieszny obrazek, ale też materiał wideo, GIF i powiedzenie. Podejdźmy do tego kreatywnie, a być może okaże się, że nasze memy spodobają się wielu odbiorcom i Internet szybko o nich nie zapomni.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni
Jak sprzedać grę na Steam? Informacje, które przydadzą się graczom komputerowym
steam

Jak sprzedać grę na Steam? Informacje, które przydadzą się graczom komputerowym

Steam to jedna z najbardziej znanych i cenionych platform dla graczy

Następny
Google Grafika – w czym pomaga? Jak wyszukiwać obrazem?

Google Grafika – w czym pomaga? Jak wyszukiwać obrazem?

Google Grafika to wyszukiwarka, która przydaje się zarówno osobom początkującym,

Może Ci się spodobać